reklama

Vízia Slovenska do roku 2020

Slovenská republika. Krajina, v ktorej sme sa narodili, spravili sme tu svoje prvé kroky,spoznali prvé lásky. Nádherná krajina v srdci Európy. Je to síce malý štátik. No je obdarený nesmiernou nádherou. Však ktorý iný štát, sa môže pochváliť  toľkými hradmi, kaštieľmi a prírodnými danosťami (nádherné hory, údolia, nížiny) na tak malej ploche. No nesmieme zabudnúť aj na skvelých ľudí, ktorí tu žijú, pracujú, študujú, alebo si užívajú dôchodok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

V roku 1993 sme si vytvorili vlastný štát. Chceli sme, okrem iného dokázať svetu aj sebe, že dokážeme si vládnuť aj sami. Začiatky boli ťažké. No začína sa tu žiť perfektne. V súčasnosti sa Slovensko nachádza v konjunktúre. Tento mladučký 15-ročný štátik sa rozvíja. Úspešne prešiel z centrálne plánovanej ekonomiky na trhovú ekonomiku. Bola to cesta ťažká. Spravilo sa veľa dobrej roboty. Samozrejme, boli aj tu chyby. Učíme sa riadiť si svoj štát. Učíme sa byť sami sebe pánmi, sami sa rozhodovať, ale aj niesť za svoje činy zodpovednosť. Nedostávame príkazy zhora. No napriek optimizmu a množstvu vykonanej práce, nás veľa práce ešte len čaká. Musíme dokázať svetu, ale hlavne sebe, že si samostatnosť zaslúžime. Že s nami môžu rátať. No nie všetko je tu tak, ako by malo byť. Preto som si založil svoj blog. Poukázať na všetko, čo môže byť lepšie. Moja kritika má byť aj konštruktívna a preto sa budem snažiť dávať aj návody, ako veci zlepšiť. Nie som však vševedko. Moje nápady nemusia byť skvelé. Ale snažím sa aspoň trocha pomôcť. V mojom prvom článku Vám predstavím Slovensko, ako by podľa mňa mohlo vyzerať. V ďalších článkoch sa Vám budem snažiť tlmočiť moje návody (názory) ako si pomôcť rozvíjať svoju rodnú hrudu a čo najviac sa priblížiť k tomuto konceptu modernej krajiny. Krajiny najlepšej pre život. Švajčiarsko v srdci Európy. Ja vidím takto Slovensko v roku 2020.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doprava: Cestovanie v moderných vlakoch. Všetky trate na území Slovenska budú elektrifikované. Budú postavené dve vysokorýchlostné trate kde sa bude dať dosiahnuť rýchlosť 250 až 280 km/hod. Ide o trate medzi Bratislavou a Košicami, presnejšie severná trasa cez Žilinu a južná trasa cez Zvolen. 80 percent lístkov sa predá cez internet, prípadne v automatoch na železničných staniciach. Čo sa týka diaľnic, budeme krajinou s najväčším počtom kilometrov diaľnic na obyvateľa v Európe. Slovensko bude mať 4 moderné medzinárodné letiská – Bratislava, Sliač, Košice a Poprad. Z každého z týchto štyroch letísk bude jazdiť tzv. Airport train, ktorý bude obsluhovať letisko a voziť ľudí do najbližších väčších miest, prípadne na najbližšiu väčšiu železničnú stanicu. Bude vysoká konkurencia medzi autobusovými prepravcami a v železničnej doprave, čo bude znamenať rast kvality dopravy a pokles cien pre cestujúcich. V prepravných vzdialenostiach nad 50 kilometrov bude mať výrazný podiel železničná doprava, v kratších vzdialenostiach bude hrať prím zas autobusová doprava.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ekonomika: Slovenská ekonomika bude jedna z najvyspelejších ekonomík Európy. Približne na úrovni Švajčiarska, Írska, prípadne Luxemburska. HDP Slovenska bude nad 100 % priemeru krajín EÚ a dokonca aj najchudobnejší región Slovenska bude dosahovať 100% priemeru krajín EÚ. Rozdiely medzi ekonomickou úrovňou Bratislavy a zvyšku Slovenska sa podstatne zmenšia, ale aj napriek tomu bude Bratislavský kraj najvyspelejším regiónom Slovenska. Služby budú sektorom s najväčším podielom v ekonomike. Poľnohospodárstvo bude jedno z najmodernejších v Európe. Rozdelenie Slovenska bude nasledujúce : 

- Bratislava a krajské mestá budú centrami školstva a výskumu a vývoja

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- na Považí a na západnom Slovensku bude prevažovať priemyselná výroba

-severné, stredné a východné Slovensko budú prevažne žiť z turizmu

 Nezamestnanosť už nebude v prípade Slovenska sociálno-ekonomickým problémom. Dlhodobá nezamestnanosť bude jedna z najnižších v Európe a celková nezamestnanosť bude na svojej prirodzenej úrovni okolo 3%. Nezamestnanosť sa podarí vyriešiť týmito spôsobmi :

- zavedenie flexibilného rozvrhu na školách. Každá škola si bude voliť 70 až 80 % rozvrhu. Bude to robiť vhľadom na regionálnu skladbu podnikateľských subjektov

- obmedzí sa memorovanie. Na stredných školách sa bude učiť len 3 alebo 4 dni v týždni. Zvyšné 1 alebo 2 dni budú študenti pôsobiť v podnikateľských subjektoch. Tento systém pomôže študentom k získaniu skúseností v určitej oblasti a k získaniu pracovných návykov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- bude existovať Národná databáza voľných pracovných miest (NDVPM), namiesto terajšieho množstva web-stránok, časopisov, úradu práce, kde sa uverejňujú pracovné miesta. Nový systém bude prehľadnejší.  

Energetika: V oblasti energetiky bude Slovensko patriť medzi “najzelenejšie” krajiny sveta. Do popredia sa dostane výroba elektrickej energie pomocou vody, slnka a vetra. Biopalivá asko zdroj energie budú pomaly, ale isto ustupovať. Vzhľadom na vysokú cenu ropy presahujúcu 200 USD/barel a s prihliadnutím na výdavky na vedu a výskum presahujúce 3% HDP sa na Slovensku objavia prvé čerpacie stanice na vodík.

Je to pekný sen. Sen nás všetkých. Ale nie nereálny. Urobme si moderné Slovensko založené na správnych hodnotách. Rozvíjajme to, čo nám zanechali naši predkovia.

Michal Kacarabčin

Michal Kacarabčin

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som ekonomický výskumník na voľnej nohe.Absolvent Ekonomickej univerzity v Bratislave (NHF) hľadajúci zaujímavú prácu :)) No najradšej by som robil makroekonomický výskum. Zoznam autorových rubrík:  Makroekonomické analýzyKrajina týždňaMyšlienky ekonómaVýskumné štúdieRegionálne analýzy

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu